When it comes to space, people are usually angling for more square footage. It is easy to pine for a larger space when you have a small one. However, with the extra space comes its own layout and decorating challenges.



Most of the time, a house for rent in Malaysia, especially in the suburbs have large living spaces, in contrast to apartments in the city center. Whether you’re living in a large loft in the city, or have a living room with high ceilings, or you simply just have a lot of space to fill, these ideas below can help you on your way to adding some coziness and comfort to your large space.



1. Place tall potted plants strategically




Vertical height in rooms can be hard to tackle. You can’t be expected to out and purchase a whole new set of taller furniture just to match your taller living space. Instead, you can fill in the vertical height by strategically placing a few tall potted plants. It is a cheap and easy way of adding some interest to the higher and barer parts of your tall room. As long as your space gets enough light to support plant growth, you really can’t go wrong with a tall houseplant. As a bonus, you get plenty of extra oxygen and greenery in your space!


2. Paint two-tone walls


While taller furniture and houseplants are a great way of drawing the eye upward and accentuating high ceilings, sometimes your space just needs to be grounded. Paint your walls a two-tone color, with one color only part of the way up. This creates a cozier feeling and can trick the eye into thinking the ceilings are lower than they actually are.


3. Swap your coffee table for an ottoman

Larger spaces mean that there will be more empty space between your furniture. Try reducing the distance between the sofa and the coffee table to make your space feel less empty. Do away with the traditional coffee table, opt for a large upholstered ottoman instead. This will close the gap between your seating arrangements while adding softness at the same time.


4. Round out your seating plan with a pair of benches

Tuck a pair of small benches, or a long large bench in front of the media center or mantle to add some visual clutter (the good kind) to your space. Or you could choose an empty spot in your space to add these versatile little seats. Not only can they function as extra seating, they are also good footstools and side tables!


5. Use a daybed as a room divider


If you have a really large living room space, you may wish to have more than one seating area. While it is easy to separate two areas, why don’t you add a daybed (or a chaise lounge) in between these two separate areas to keep the flow between them. Although it divides and conquers, it ends up uniting them as well.


6. Define zones with a console table

Another option for sectioning off and separating your living zones is to float your sofa in the middle of the room and place a console table behind it. Not only does this give you extra surfaces for storage, it hides the boring back of your sofa.


7. Add coziness with a screen

With a large, open space, you may want to section it off to create a more cozy and intimate area. Decorative screens serve this purpose well. A fully opened, or even a partially folded screen placed behind your sofa can block views and create the impression of a smaller space without stopping the flow. If you have the budget, splurge for a lacquered screen to bring an oriental taste to your space.


8. Get a sexy sectional


Big sofas are well suited to large spaces. Consider getting an L-shaped sofa or sectional that just engulfs the room. You can even use it to divide living and dining spaces if you have an open plan space. Not only does it become a show piece and the focal point of your space, it screams comfort.


9. Use occasional chairs

Another great use of surplus space in your large living room is to house a few extra chairs. Add a couple of arm chairs on either side a console table is a traditional look that fits in well to any space. These chairs are not just decorative though, they are functional as well, as they can be put to good use when you have a large group of guests over.


10. Fill wall space rather then letting it stay dead

The best idea, as mentioned above, is to pull your furniture off the walls and further into the center of the rom. This creates a cozy seating arrangement. The trouble with this is, it leaves a great deal of bare space on the wall. However, don’t let this dead space go to waste. Fill it up with artwork or furniture instead. Consider adding a console table against the bare wall with a couple of square stools tucked beneath it. Or even devoting one whole wall in your room to artwork by hanging them all from floor to ceiling. Whatever the case may be, don’t let any space go to waste.
KESEDAPAN KFC NACHO CHEEZY CRUNCH TAK DAPAT DISANGKAL | Salam. Wahh meriah semua orang ehh mencuba Nasi Lemak McDonalds. Uyul lepas tertipu dengan sambal Nasi Lemak Burger dia, terus tak nak dah cuba Nasi McDonalds dia hahahah. Adoi. Tapi tuh laaa tuari sebelum puasa kemahin craving nak makan ayam. Dah terbayang bayang dah KFry weyh. Sekat nafsu lagi sebab tahu tak boleh makan ayam sangat.

Dah alang alang masa tuh kami ke Sutera Mall, merayu laa dekat Parzival, nak sangat makan ayam. Haaa, mintak gak kat dia nak makan Ayam McD. Tapi tuh laa dah nampak KFC kat Sutera Mall, Parzival pun dah onnnn bagi kite makan ayam. Hahahah. Kemahin macam Upin Ipin dapat Ayam.

Masuk je KFC, terus tengok menu apa yang baru. Wahhh ada menu baru Nacho Cheezy Crunch! Apa lagi terus order dua set. Uyul seperti biasa, "KAKKKKK! Nak ayam besar ek!"



Mehhh nak tunjuk petikan akhbar dari Berita Harian bertarikh 13 Mei 2018,

*********************************************************************************
KFC Malaysia memperkenalkan produk ayam goreng terbarunya, KFC Nacho Cheezy Crunch, khusus kepada peminatnya sepanjang musim Ramadan ini.

Naib Presiden Kanan KFC Malaysia, Ling Mee Jiuan, berkata hidangan masa terhad itu menyajikan sesuatu yang berbeza dengan kombinasi kerangupan nacho bersama keju jalapeno lazat yang pasti menambat hati setiap penggemar ayam goreng di luar sana.

Beliau berkata, kerangupan yang tiada tandingan pada hidangan KFC Nacho Cheezy Crunch berkenaan dihasilkan daripada lapisan kepingan nacho yang digoreng keemasan bersama ayam KFC Hot & Spicy.

"Kami membawakan inovasi terbaru ini khas buat pencinta ayam goreng yang sentiasa mengidamkan lebih keju dan kerangupan.

"Ayam Hot & Spicy kegemaran ramai disalut sempurna dengan kepingan nacho, dihidang pula bersama sos Keju Jalapeno menghasilkan kerangupan yang tiada bandingan," katanya dalam kenyataan di sini.

Katanya, bersempena dengan bulan Ramadan yang bakal tiba, pihaknya berharap Nacho Cheezy Crunch dapat membawa keceriaan kepada pelanggan serta keluarga masing-masing terutam ketika berbuka puasa.

KFC Nacho Cheezy Crunch boleh didapati di dalam kombo dua dan tiga ketul ayam.

Bermula daripada RM14.90, setiap kombo didatangkan bersama sos Keju Jalapeno, hidangan sampingan KFC iaitu kentang putar dan coleslaw, serta minuman SJORA. Dapatkan KFC Nacho Cheezy Crunch di setiap restoran KFC seluruh Malaysia bermula 8 Mei ini, sementara stok masih ada.

*********************************************************************************


Fuhhh Uyul dapat seketul ayam yang besar, makan seketul je. Selebihnya sumbat dalam perut Parzival. Hahaha. Cukuplahhh. Dah kena pantang makan dahh. Tak boleh nak beriya makan. Kata nak kurus. *padahal doktor suruh kawal pengambilan ayam berlebihan. sobs sobs*

Korang jangan lupa cuba okay!!! Sedapppppplahh jugakkk!


Regards,
Uyul Rosli // Uyul Cantik
BERJAYA SEKAT NAFSU MEMBELI | Salam. Wahhh dah 2 Ramadhan. Malang sekali pagi tadi Uyul tak bangun sahur. Itu lahh tidur lewat lagi siapa suruh. Jam 2:00 am baru nak lelap mata. Eh, korang nih macam mana semalam? Berjaya sekat nafsu membeli di Bazar Ramadhan tak?



Alhamdullillah. Uyul berjaya sekat nafsu serakah membeli dan membazir di Bazar Ramadhan. Maklumlahh puasa pertama tanpa sesiapa disisi cehhh. Tahun nih kita buka puasa sensorang. Tahun tahun lepas puasa dekat dengan keluarga. Meriahlah buka puasa dengan Mak Abah. Tahun nih sorang soranglahhh kita.

Semalam Uyul pergi Bazar dekat Petronas Perling. Ya ampun, dari hujung ke hujung banyaknya Nasi Ayam, Ayam Nasi, aduhhh kite dah laa kena pantang ayammmmm! Dua tiga kali gak lahh pusing, last last beli air Katira RM2, beli kuih Keria dan Karipap RM2, dan Mee Goreng RM3. Total semua RM7 SAHAJA. Sooooooo jimat! Takde lah over bajet.

Sejak sejak ikut saranan Tun M kan, DONT OVEREAT! Takde lahh nak makan banyak banyak. Tapi tu laa tengah malam kebulur. Sebbaik ahh ada roti. Bancuh Ovaltine, celup 2 keping roti ngappp! Tu yang pagi ingat nak bangun sahur, terlajak. Adehhh. Semoga bertahanlahh ehhhh Syazwani sampai ke petang.

Sebenarnya bukanlahh lapar atau haus. Cuma lemau sikitlah pagi pagi kat office nih. Padahal kerja banyak weyhhh. Nak siapkan filing hari nih. Kemahin lahhh mengantuk yakmatttt. Haihlahhhh. 

Hmm. So petang nih, kita ke Bazar Ramadhan di Larkin lah eh. Ingat, pergi bazar bukan pergi bazir!


Regards,
Uyul Rosli // Uyul Cantik
RUMAWIP | RUMAH MAMPU MILIK WARGA WILAYAH PERSEKUTUAN. Salam. Korang pernah tak terbayang akan memiliki rumah sendiri suatu masa nanti? Sejujurnya lepas tamat belajar, Uyul pun ada mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri, orang kata yang mampu milik. Siapa je tak mahu ada kerjaya bagus bagus, ada kereta sendiri, bahkan ada rumah sendiri. Punyalah berangan, ada rumah nanti nak hias rumah cantik cantik. Nak deco ruang tamu berkonsepkan minimalis. Kalau boleh nak beli perabot warna putih semuanya. Alaaa kalau pergi IKEA korang nampak kan deco dekat showroom tuh camne, minimalis dan kemas je. Eh dah terberangan pulak. Padahal rumah pertama taka da lagi dah berangan.



Cakap pasal rumah pertama, Uyul ada lah jugak mengGoogle mana tahu ada peluang nak dapatkan rumah pertama di usia muda kan. Yelaaa semua orang berebut kot nak ada rumah sendiri. Kalau orang lain heboh nak memiliki kereta berjenama, Uyul pulak nak ada rumah sendiri. Maklumlah kereta tuh bukan asset tapi ianya liabiliti. Kalau rumah nih, tentu tentu asset kita dan korang pun tahu harga rumah memang takkan jatuh.

Tapi yela, zaman sekarang nih, dengan keadaan ekonomi Malaysia yang agak kritikal, graduan graduan macam Uyul, yang bergaji bawah RM2,500, mana mampu nak memiliki rumah. Nak nak kebanyakannyaa mahal semuanya. Namun, ada satu berita baik yang Uyul nak kongsi dengan warga Wilayah Persekutuan. Hasil dari aktiviti mengGoogle, wahhhh ada satu program yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membantu golongan belia mendapatkan rumah pertama mereka dengan harga rendah yak mat. Kalau korang nak tahu, program tersebut adalah program RUMAWIP.

Jom! Uyul nak kongsikan dengan korang semua maklumat tentang RUMAWIP yang mungkin korang tak tahu.



APA ITU RUMAWIP?

RUMAWIP adalah singkatan kepada Rumah Wilayah Persekutuan dan merupakan. Ianya diwujudkan untuk menggariskan hala tuju serta dijadikan asas kepada pihak berkuasa tempatan dan juga pemaju dalam merancang serta membangunkan rumah mampu milik.


GOLONGAN SASARAN

Sejajar dengan objektif dasar RUMAWIP yang menyediakan rumah mampu milik untuk golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang menetap di kawasan Wilayah Persekutuan. Ya, sasarannya hanya tertumpu di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan sahaja. Sobs sobs sobs, sedih pulak sebab Uyul kan warga Johor. Memang sah sah tak dapat memohon.

Untuk pengetahuan korang, sebanyak 80,000 unit rumah mampu milik akan dibina menjelang tahun 2020. Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sebanyak 50,000 unit akan dibangunkan, 20,000 unit di Wilayah Persekutuan Putrajaya dan 10,000 unit pula di Wilayah Persekutuan Labuan.


KATEGORI RUMAWIP

RUMAWIP hanya untuk pemilikan rumah pertama sahaja dan ianya mensasarkan golongan berpendapatan sederhana dan rendah. Terdapat 3 kategori rumah mampu milik yang ditawarkan iaitu studio atau 1 bilik, 2 bilik dan 3 bilik. Ianya adalah bentuk rumah berstrata. Untuk memohon, pendapatan isi rumah adalah pendapatan kasar (termasuk gaji dan elaun-elaun lain) untuk isi rumah (suami dan isteri sahaja).

Kenapa murah sangat RUMAWIP nih? Korang mesti terkejut kan sebab harga yang ditawarkan tak masuk akal. Untuk pengetahuan korang, RUMAWIP telah disubsidikan oleh kerajaan untuk membantu golongan golongan belia macam Uyul yang mahu memiliki rumah sendiri.

Harga yang ditawarkan bermula dari RM52,000 sehingga RM300,000. Korang boleh refer pada table dibawah ini untuk lebih paham.



SYARAT KELAYAKAN UNTUK MEMOHON RUMAWIP


Warganegara Malaysia berumur sekurang-kurangnya 18 tahun ketika permohonan dibuat dan dilahirkan, bermastautin atau bekerja di Wilayah Persekutuan.

Pendapatan isi rumah yang layak memohon RUMAWIP adalah tidak melebihi RM10,000 sebulan bagi pemohon bujang/tidak berkeluarga atau RM15,000 sebulan bagi pemohon yang telah berkahwin.

Keutamaan kepada yang belum memiliki rumah di Wilayah Persekutuan dan pembeli hendaklah mendiami rumah yang dibeli, ia tidak boleh disewakan kepada pihak lain

Pemohon dilahirkan atau menetap atau bekerja di Wilayah Persekutuan sahaja.

Pemohon tidak diisytiharkan muflis.



CARA MEMOHON RUMAWIP

DAFTAR ONLINE
Pemohon hendaklah mendaftar terlebih dahulu di portal RUMAWIP. Pemohon perlu mengemaskini profil selepas berjaya mendaftar.

BUAT PERMOHONAN
Pemohon yang berdaftar akan dimaklumkan melalui emel apabila permohonan dibuka. Log masuk dengan ke portal RUMAWIP menggunakan nombor kad pengenalan dan kata laluan, klik pada menu PERMOHONAN.

TUNGGU KEPUTUSAN
Kalau korang layak untuk memohon, korang akan diminta mengemukakan dokumen sokongan yang disenaraikan di portal RUMAWIP.

CABUTAN UNDI
Surat Tawaran Pembelian akan dikeluarkan oleh pemaju

DAPATKAN PINJAMAN
Proses akhir, pemohon dikehendaki membuat pinjaman bank.




JOM MOHON RUMAWIP

Mudah je kan nak mohon RUMAWIP? Bagi yang menetap dekat Kawasan yang terlibat, lekas lekas lah memohon. Pakkal je Uyul warga Johor dan takde niat nak menetap disana memandangkan keluarga semua di Johor, kalau tak sekarang jugak Uyul mohon tau. Maklumlahh siapa tak nak ada rumah sendiri kan? 

BELI KERETA IMPORT DI TIJANI MOTORS | Salam. Hai semua, Jumaat lepas 27 April 2018, Uyul berpeluang bersama sama rakan rakan #JDTBlogger yang lain ke Majlis Perasmian dan Kesyukuran Tijani Motors Sdn Bhd di Pontian Kechil, Johor. Ada ke rakan rakan Uyul dekat sini yang berminat untuk membeli kereta import? Jomlah beli kereta import di Tijani Motors!



Majlis Perasmian dan Kesyukuran ini bermula pada jam 8:30 malam dihadiri oleh beberapa rakan media yang lain dan orang awam. Majlis Perasmian ini telah disempurkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Negeri Johor, YB Datuk IR Hj. Hasni Bin Hj Mohamad. Di dalam ucapannya, beliau berharap Tijani Motors yang dilancarkan pada hari tersebut dapat menembusi pasaran di Pontian Kechil, Johor.


TIJANI MOTORS SDN BHD

Untuk pengetahuan korang, Tijani Motors dimiliki oleh usahawan Bumiputera iaitu Datuk Haji Muhd Tahir Bin Haji Mohd Noah dan diusahakan bersama rakan niaga Yamud Enterprise. Tijani Motors Sdn Bhd dulunya dikenali sebagai Tijani Transport Sdn Bhd telah ditubuhkan sejak tahun 2013 lagi.

Jom layan video dan gambar gambar sekitar majlis pada malam tersebut.



Video dan gambar sekitar Majlis Perasmian dan Kesyukuran, kredit to Kidal Art Studios.



Pendaftaran bermula dari jam 8:30 malam. Para media dan blogger dikehendaki mendaftar dan kit media diberikan bersama sama sejurus pendaftaran.


Ketibaan Yang Berbahagia Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Negeri Johor, YB Datuk IR Hj. Hasni Bin Hj Mohamad diiringi  Datuk Haji Muhd Tahir Bin Haji Mohd Noah.





Ucapan Alu-aluan oleh  Datuk Haji Muhd Tahir Bin Haji Mohd Noah.




Para tetamu yang hadir dalam memberi sokongan kepada Tijani Motors Sdn Bhd pada malam tersebut.




Gimik perasmian pemotongan reben dan tandatangan disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Negeri Johor, YB Datuk IR Hj. Hasni Bin Hj Mohamad 




Semestinya Team Blogger Johor yang kecoh tak hengat. Bertambah meriah majlis dengan kehadiran kami. Hahaha. Mana tak nya, kami memang kecoh.

ANTARA KERETA IMPORT DI TIJANI MOTORS









JOM KE TIJANI MOTORS SDN BHD

Senang je landmark dia. Korang kalau ke Pontian, korang cari McDonald. Berdepan je dengan McDonald tuh. Atau kalau sesat tak jumpa juga, boleh hubungi:

En. Dzol: 013-685 4217 & En. Ismail: 012-709 9908
Alamat: Lot 979, Jalan Johor, Bandar Pontian Kechil, 82030 Pontian, Johor
Facebook: Tijani Motors Sdn. Bhd.
Instagram: @tijanimotors

Apa lagi, sempat laaa nak grab seketul dua Alpahrd raya tahun nih. Hahahaha.