RESIPI DAPUR : PASTA PREGO CENDAWAN

/
11 000 Comments
May 03, 2013

Assalamualaikum..

Hari nih aku nak kongsi satu resipi mudah dan sangat simple.
Jom tengok bahan-bahannya.







Bahan-bahan (Sos Pasta)

Sos Prego (Aku pakai Prego Mushroom)
Bawang besar 3 ulas
Tomato 10 biji (potong dadu)
Cendawan Butang (dihiris) 
Sosej (potong kecil)
*Nak tambah yang lain, ikut sedap tekak korang.
Garam dan gula secukup rasa.


Cara-cara (Sos Pasta)

First, korang blend bawang besar. *Aku pakai 3 ulas. Bawang lagi lebih, lagi manis masakan korang.*

Next, dadu dadukan Tomato. 
Kalau korang tak nak pakai buah Tomato, korang boleh guna readymade pes Tomato. 
Tapi nak rasa lebih masam, guna buah Tomato. 
So, tayah tambah air asam.

Lepastuh, aku guna Cendawan Butang. 
Hiris halus halus baru sedap. *Nih aku suruh adik aku hiris*
Oke, aku guna Sosej gak dalam Pasta nih. 
Untuk satu botol Prego tuh, aku cuma guna 6 batang Sosej. 
Banyak sangat tak sedap pulak.


Oke, done!

Sekarang, panaskan api.
Dah agak agak panas, korang masukkan bawang yang sudah diblend.
Tumis sehingga naik bau.

Oke, dah naik bau?
Masukkan Sosej dan Cendawan Butang.

Lepas tuh, masukkan Sos Prego.
Kacau dalam 5 minit.
Then, masukkan Tomato yang telah didadukan.
Masak sehingga Tomato hancur.

Jangan lupa garam secukup rasa.
Tabur secubit gula.
Masukkan juga Serbuk Cukup Rasa. Ikut korang lah nak masukkan ke tak.
*Aku memang gunakan dalam masakkan.*

Siap! Sos Pasta !




Bahan-bahan (Spageti)

Spageti (sebungkus)
1.5 liter air
Majerin (sesudu)
Garam (1/2 sudu)
Minyak masak (sesudu)


Cara-cara (Spageti)

Panaskan air di dalam periuk.
Apabila sudah menggelegak, masukkan Majerin, Garam, Minyak masak dan Spageti.






Rebus sehingga Spageti masak.
Tos dan hidangkan.




Selamat bergaduh periuk dan kuali. :)


YOU MAY ALSO LIKE:

11 comments:

  1. uyul..tolong masakkan untuk akak boleh tak..pebret all time ni tau

    ~ Kisahsidairy~

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak keeeee bolehh nanti uyul masakkan. hehehe

      Delete
  2. assalamualaikum uyul...wah ! nampak sedap jer ni...mama nak sikit...

    ** Mama Maszull

    ReplyDelete
    Replies
    1. of course sedap maa haahhaha

      Delete
  3. Apahal pepagi tgk resepi sedap ni pulak. Aduh. Boleh masuk contest Lazada dah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. auchhh amboi, dia tatau blog dia buat orang lapar ahhaah

      Delete
  4. sedapnya lagi2 bila orang lain yang masakan

    ReplyDelete

DISCLAIMER: Comments are welcomed. However, noted that, tasteless and insulting comments may be deleted. Any personal remarks and attacks may be deleted. The same holds true for off-topic comment. Any comments that reek of link spam or marketing messages will be deleted.

I am not responsible for the content in comments other than those made by me, or in blogs, or other online content that I may link to.</p>